Hærværk i parken

 

001020290035

Billedhuggeren Gerhard Hennings skulptur Echo betragtes af anlægsgartner Knud Fenstoft, da den i juli 1962 var væltet i Eventyrhaven og smidt halvvejs ud i åen. (Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet)

 

Bølleuvæsen i Eventyrhaven

af Jørgen Thomsen og Johnny Wøllekær

 

Man skal ikke bladre længe i stadsgartnerens gamle scrapbøger, før man opdager, at Eventyrhaven ofte har været ramt af hærværk.

Op gennem 1960’erne oplevede byens parker adskillige hærværk mod statuer, der var væltet i åen, broer, der var brækket itu, og træer, der var skamferet. Blandt de skulpturer, der fik sig en omgang, var billedhuggeren Gerhard Hennings’ Echo, der fra sin sokkel blev væltet halvvejs ud i åen.

Da kommunen fra 1961 begyndte at lave skulpturudstillinger i Eventyrhaven sammen med Dansk Billedhuggersamfund, var disse flere gange udsat for groft hærværk. I juni 1963 blev en halv snes af de udstillede skulpturer f.eks. blevet væltet og en enkelt endda kastet i åen. Flere af skulpturerne havde taget alvorlig skade, mens andre ”blot” havde fået lettere skrammer og kunne repareres. På en statue var skrevet noget, ”der kunne minde om det tegn, som ”anti-atomvåbenfolkene” går med”, som Fyens Stiftstidende skrev.

Hærværksfolkene havde haft frit spil i nattens mulm og mørke. Eventyrhaven var dengang lukket om natten – fra kl. 22 og til kl. 7 – og selv om der var inspektion på tre gange om natten, så blev ugerningerne først opdaget om morgenen, da nattevagten slog alarm. Der havde tidligere været udøvet hærværk på statuer i Eventyrhaven, og det havde fra forskellig side været kritiseret, at haven var lukket efter mørkets frembrud, da det gav eventuelle hærværksfolk fred og ro.

Byens stadsgartner, Axel Thomsen, var rystet over hærværket og udtalte: Det er helt utroligt, at noget sådant kunne ske. Vi forstår da udmærket, at nogen ikke kan være enig med kunstneren om deres opfattelse af nogle ting, men fra at diskutere et kunstværks værdi til at ødelægge det, er der en lang vej.”

Tietgenskolen havde også været udsat for hærværk, og politiet kædede straks de to episoder sammen. Hele hærværkssagen fik megen omtale både i den lokale og den landsdækkende presse.

Formanden for Dansk Billedhuggersamfund, Hans Olsen, var ikke i tvivl om, at det fik konsekvenser. Folkene bag skulpturudstillingen havde haft ambitioner om at invitere udenlandske billedhuggere til at udstille i Odense sammen med danske og udvide udstillingen til flere parker. Han var bange for, at det ikke blev muligt at gøre Eventyrhave-udstillingerne til en international begivenhed efter dette. ”Udenlandske billedhuggere vil ikke turde udstille deres værker i Odense”, lød dommen.

Da politiet efter et par dages undersøgelser stadig var på fuldstændig bar bund i hærværkssagen, udsatte politimesteren en dusør, som skulle føre til pågribelsen af de skyldige.

Efter hændelsen kom der hver nat fast politivagt i haven, og ordensmagten lovede at passe på – og lade hundepatruljer holde vagt over kunstværkerne. Men udstillingen var tilsyneladende forfulgt af uheld, for blot en måned efter, at patruljeringen med schæferhunde var begyndt, væltede en politihund en gipsskulptur, der gik i flere stykker.