Den amerikanske røde stjerne

af Johnny Wøllekær og Jørgen Thomsen

Caltex Benzintank i krydset Dalumvej-Faaborgvej-Clausens Alle i 1958 (Hugo Hermann fot., Dalum-Hjallese Lokalarkiv).

I sidste uge fortalte vi om det odenseanske benzinselskab Schrøder og Schrøder, og det har affødt en kommentar fra en avislæser, der også husker Schrøders tank ved krydset mellem Dalumvej og Faaborgvej. Benzintanken lå midt ude i krydset, der dengang nærmest var et Y, da Clausens Allé stadig var en grusvej, fortæller Kresten Mehl. I dag er der en OK-tank ved krydset.

Danmarks første servicestation åbnede i sommeren 1923 i København – det var faktisk den første i hele Skandinavien. Ud over salg af benzin og olie blev der også tilbudt mindre serviceydelser. Snart fulgte flere servicestationer og flere benzinselskaber – både lokale og multinationale. Efter 2. verdenskrig blev flere af de lokale selskaber opslugt af store verdensomspændende koncerner som f.eks. Caltex, der var et datterselskab af de to amerikanske oliefirmaer California Standard Oil og Texas Oil Company. Selskabet fik i 1950’erne flere tankstationer – først på Sjælland og Lolland-Falster, siden på Fyn og til sidst i det jyske.

Caltex Benzintank i krydset Dalumvej-Faaborgvej-Clausens Alle umiddelbart før nedrivningen i 1961 (Hugo Hermann fot., Dalum-Hjallese Lokalarkiv).

Caltex havde etableret sig i Danmark i 1947, da selskabet videreførte Texaco, der efter besættelsen havde haft svært ved at få gang i hjulene igen. Texaco var kommet til Sjælland i 1930’erne, men krigen havde giver et afbræk.

Caltex fik hurtigt ambitioner om at blive landsdækkende. I 1954 var firmaet i færd med at anlægge et nyt benzinlager i Fredericia, og derfor var tiden også kommet til at få et brohoved på Fyn.

Muligheden bød sig i de sidste måneder af 1954, da Schrøder-familien viste interesse for et salg. Forhandlingerne om overtagelsen af Schrøder og Schrøder stod øjensynlig på igennem længere tid. I hvert fald ser det ud til, at der var kamp til stregen om det fynske selskab. Også Gulf Oil var nemlig interesseret i selskabet og havde afgivet et bud om køb af det, men Caltex overbød Gulf Oil.

Tankpasser Frits Robert Nielsen (1908-1976) passer med smøg i hånden godt på Caltex Benzintank i Dalum (Dalum-Hjallese Lokalarkiv).

Fra februar 1955 gik det verdensomspændende Caltex for alvor i gang med at få sit eget salgssystem bredt ud. Det moderne radiotelefonanlæg, som Schrøder og Schrøder havde fået installeret i firmaets tankbiler kort før salget til Caltex, var dog så godt, at Caltex blot overtog det. Det gamle Schrøder-navn fik i første omgang lov til at blive på skilte og tankstationer, men i foråret 1955 var det endelig slut.

Caltex’ klassiske logo, den røde stjerne, blev nu synlig på Fyn og i Odense. ”Verden over er Caltex-stjernen garanti for kvalitet og gennemført service”, lød et af selskabets slogans. Stjernen var et symbol på staten Texas’ stjerne i det amerikanske flag. Stjernens ankomst til Fyn blev fulgt op af en kraftig annoncering bl.a. i Fyens Stiftstidende og en opfordring til bilisterne: ”Følg stjernen”.

Det amerikanske selskab købte rub og stub af Schrøder og Schrøder, det vil sige hele aktiekapitalen og dermed alle servicestationer, herunder også den på hjørnet af Dalumvej og Fåborgvej – i alt 75 benzinsalgssteder foruden 90 anlæg, der primært solgte benzin til landbruget.

Caltex blev sidst i 1960’erne til Chevron.