Cykelbanen i Fruens Bøge

 

gammel cykelbane

 

Den første rigtige cykelbane

af Jørgen Thomsen og Johnny Wøllekær

 

Sidst i 1860’erne dukkede de første væltepetere op i Danmark, men de var forbeholdt nogle få vovehalse. Nye og bedre cykler så dagens lys i 1880’erne, og snart kom de første cykelklubber. Det var selskabelige foreninger, hvor cykeludflugter stod øverst på dagsordenen, og hvor det gjaldt om at komme væk fra byen og ud i det grønne.

Nogle begyndte dog at køre om kap, og da der i 1887 blev holdt en stor ”cykelfest” i Odense, fik cyklisterne overladt en del af markedspladsen ved Heden (det senere Ansgar Anlæg), og her anlagde de en midlertidig cykelbane af grus.

Cykelløbet på markedspladsen blev en årligt tilbagevendende begivenhed, om end løbene var ganske primitive – nogle utilfredse (københavnere!) brokkede sig f.eks. over, at dommerne ikke kunne se noget for paraplyer og for restaurationsteltet. Derfor kunne de heller ikke kontrollere antallet af kørte omgange.

Grusbanen på markedspladsen var ikke imponerende, så man var pisket til at finde på noget andet. I 1893 tog de første planer om en rigtig cykelbane for alvor form, og byens cykelklub, Fyens Cykle Union, gik på jagt efter en grund, hvor man kunne bygge en cykelbane. Valget faldt på Fruens Bøge lidt uden for Odense, og her købte klubben kort efter et stykke jord lige over for jernbanestationen til 5.000 kr. – der, hvor Jernbane Allé senere bliver anlagt. Pengene blev fundet ved udstedelse af aktiebreve à 25 kr., som blev solgt til klubbens medlemmer.

Byens cykelbane åbnede i 1894. Den var en meget spartansk anlagt jordbane, men allerede året efter stod en rigtig 340 meter lang bane i cement færdig. Det meste cykelsport handlede nu om væddeløb og konkurrencer, men der var stadig nogle af klubbens medlemmer, der holdt fast ved turcykling og selskabelighed. Det var dog kraftigt på retur.

De årlige løb i pinsedagene var forårets helt store begivenhed på cykelbanen. De nød stor opmærksomhed i den lokale presse og tiltrak tusindvis af tilskuere. Cykelsporten var i det hele taget blev mere tilskuervenlig, og med et betalende publikum på 3.-5.000 mennesker var der også kommet penge i sporten.

Meget hurtigt indførte cykelbanen totalisatorspil, hvad man ellers så som en gøgeunge, der ikke havde det fjerneste med sund, legemsopdragende idræt at gøre. Der blev leflet for tilskuerne med blandt andet tandemløb og senere motorpace, da det gav ekstra fart og dermed mere spænding – navnlig hvis uheldet var ude.

Der var kommet penge ind i cykelsporten, og de første professionelle cykelløb blev kørt på cykelbanen. Blandt de helt store helte på cykelbanen i Fruens Bøge var byens største sportsstjerne til dato, Thorvald Ellegaard, der blev verdensmester seks gange, og som var fast gæst på banen, indtil den lukkede i 1910.

 

15491a